Home » » Fact Dowh - Sejarah Fashion:Riot Gear's Revolution ( 3 gambar)

Fact Dowh - Sejarah Fashion:Riot Gear's Revolution ( 3 gambar)

Posted by docche | Posted in | Posted on 6:00 AM

Hey u all

Tahun ni je kita telah berkali-kali di sajikan berita mengenai penunjuk perasaan, rusuhan dah perhimpuan haram tau tak haram. Dari negara-negara Arab seperti Mesir dan Syria , dari negeri Eropah seperti Britain dan dari Malaysia seperti Malaysia. Yang menyertai tunjuk perasaan atau riot tersebut hanyalah rakyat jelata yang tahu apa yang mereka lakukan dan most of them hanya joint the show tanpa mengetahui sebab-sebab tunjuk perasaan tersbut. Tapi yang penting, rusuhna, tunjuk perasaan atau riot mesti di jalankan. 

Penunjuk-penunjuk perasaan ni selalunya hanya berpakaian biasa kerana mereka menyangkakan ia hanya show yang hendak di tunjukkan kepada dunia. Tapi apabila keadaan bertukar emnjadi tidak terkawal, berlaku kekerasan, vandalisma dan sebagainya, pasukan anti rusuhan akan di kerahkan untuk mengawal keadaan. Dan guess, korang rasa pasukan anti rusuhan ni berpakain seperti penunjuk-penunjuk perasaan ni ke? Of-course tidak. Pasukan anti rusuhan ni di lengkapi peralatan yang mereka rasa sesuai untuk memberhentikan rusuhan tersebut. Dan mereka boleh mengambil segala langkah yang telah di tetapkan untuk mengawal sesuatu rusuhan termasuklah melakukan kekerasan terhadap perusuh terutamanya perusuh yang melawan dan bertindak ganas.

Tetapi, adakah perusuh-perusuh yang hanya memakai baju biasa tanpa kelengkapan yang sesuai boleh berlawan dengan pasukan anti rusuhan ini. Sudah tentu tidak. Pasukan anti rusuhan ini di lengkapi segala kelengkapan untuk mengawal rusuhan besar-besaran dan serba moden. Sebab tu kadang-kadang kita dengar ada perusuh yang bertindak ganas terhadap pasukan anti rusuhan ini cedera parah dan ada yang amti seperti yang berlaku di Mesir. Pasukan anti rusuhan ni di lengkapi segala kelengkapan yang moden di sebabkan mereka terpaksa menghadapi jumlah perusuh yang ramai berbanding ahli pasukan anti rusuhan itu sendiri. Dan mereka juga terpaksa melindungi mereka sendiri kan?

Perusuh-perusuh dahulu dengan perusuh-perusuh sekarang sudah jauh berbeza. Di sebabkan itu, kelengkapan yang di sediakan oleh pasukan anti perusuh ini semakin lama semakin sophisticated. Dan, jum kita tengok revolusi pakaian pasukan anti perusuh ini.






Well, ni fashion kat USA, tapi kat seluruh dunia sekarang pakaian pasukan anti rusuhan ni sama je. Seperti gambar yang terakhir tu. Dan aku rasa, fashion terbaru pasukan anti rusuhan ni lebih mirip kepada moderm warfare punya kelengkapan. Ke korang rase lain?




Source from nytimes   

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

Blogdowh is a personal blog in which everything that are written in this blog are based on author personal thought. If there are any writings which were taken from other sources, the author will state the original source of the writings. Any pictures or videos which are found in blogdowh are from author personal sources. Other pictures or videos which are taken from the web or copyrighted will be credited to the original owner.

The author and the owner of blogdowh will not be held responsible for any offensive comments in the comment sections. The author and the owner only responsible for the articles that written under their names only. Interested parties may reproduce or quote materials published in blogdowh with the condition that they are credited to blogdowh

BlogMalaysia.com