Home » » Serius Dowh - Yoga Boleh Menyebabkan Penyakit Mental

Serius Dowh - Yoga Boleh Menyebabkan Penyakit Mental

Posted by docche | Posted in | Posted on 6:00 AM



Hey u all

Korang semua tahu tak ape tu yoga? Kalau korang tak tahu, yoga=you only get addicted. Okay, tu aku yang made up. Yoga ni seperti yang korang tahu ialah sejenis sukan atau senaman kuno dari India. Yoga ni di katakan dapat mengurangkan stress dan memulihkan tenaga badan yang letih seharian bekerja. Well, tu yang aku tahu la. Dan di Malaysia suatu masa dahulu aku rasa Majlis Fatwa Malaysia dah mengharamkan yoga sebab ada unsur-unsur agama lain yang aku tak berapa pasti sebab aku tak suka yoga. 



Selama ni kita di suapkan bahawa yoga ini adalah senaman untuk mengurangkan stress. Well, think again guys. kalau korang nak berjinak-jinak dan menjadikan yoga sebagai senaman yang regular untuk korang, korang mesti baca ni dahulu. Satu kajian telah di jalankan di UK menganai yoga dan mereka telah mengesahkan bahawa yoga boleh mengurangkan stress dan juga mengurangkan sakit belakang. Tetapi, ha ada tetapi ni korang-korang semua. Yoga bukan setakat mengurangkan stress dan mengurangkan sakit belakang tetapi juga membawa kesan yang lain kepada korang-korang yang aktif melakukan yoga ni. 



Menurut kajian yang di jalankan tersebut, para respondents yang terdiri dari pengamal senaman yoga ini, mereka berasa kurang stress ketika melakukan yoga tetapi mereka akan kembali stress jikalau mereka tidak melakukan yoga. Saintis-saintis yang melakukaan kajian ini telah mendapati bahawa aktiviti yoga ini di sebalik mengurangkan stress dan sakit belakang, ia sebenarnya mengganggu aktiviti otak seseorang pengamal yoga malah apa yang membuatkan saintis-saintis ini lebih terkejut ialah yoga boleh membuatkan IQ seseorang menurun dan mereka akan menghidap penyakit otak yang di panggil dementia. 



Saintis-saintis yang menjalankan kajian berkata pengamal yoga mendapat manfaat dari yoga dengan melakukan pergerakan-pergerakan yang extreme keatas badan mereka. Tetapi, sekiranya mereka melakukan yoga secara berlebihan, pengamal yoga ini di dapati sukar fokus dalam melakukan aktiviti yang mudah seperti mengikat tali kasut di sebabkan mereka telah biasa melakukan pergerakan-pergerakan yoga yang sukar.



Kajian tersebut juga menunjukkan para pengamal yoga ini sentiasa membawa bersama mereka training mat kemana sahaja mereka pergi walaupun ketika tidak menghadiri kelas yoga. Saintis-saintis yang menjalankan kajian tersebut mengatakan pengamal yoga ini seperti ketagih dengan aktiviti yoga. Dan para saintis ini telah membuat kesimpulan bahawa yoga hanya bagus untuk mengurangkan stress dan sakit belakang tetapi merosakkan fungsi otak.



Well, bagi aku betul la maksud yoga aku mula-mula tadi. Yoga=you only get addicted. Kalau korang nak join jugak kelas yoga in the future, korang jangan la buat secara excessive sangat ye. Sayangi la otak anda. Tanpa otak, anda hanya seperti zomba.





Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

Blogdowh is a personal blog in which everything that are written in this blog are based on author personal thought. If there are any writings which were taken from other sources, the author will state the original source of the writings. Any pictures or videos which are found in blogdowh are from author personal sources. Other pictures or videos which are taken from the web or copyrighted will be credited to the original owner.

The author and the owner of blogdowh will not be held responsible for any offensive comments in the comment sections. The author and the owner only responsible for the articles that written under their names only. Interested parties may reproduce or quote materials published in blogdowh with the condition that they are credited to blogdowh

BlogMalaysia.com