Home » » Cool Dowh - Wang Kertas dan Syling Baru Malaysia di Perkenalkan (7 gambar)

Cool Dowh - Wang Kertas dan Syling Baru Malaysia di Perkenalkan (7 gambar)

Posted by docche | Posted in | Posted on 6:29 PM

Hey u all


Cerita pasal Bank Negara Malaysia memperkenala kan wang baru aku rasa banyak orang dah cerita. So, aku pun nak amik kesempatan bauta satu post jugak la pasal duit kertas baru kita ni. 


BNM telah memperkenalkan siri wang kertas dan syiling baru yang akan berada di pasaran bermula tahun hadapan. Peelancaran wang-wang abru ini telah di sempurnakan oleh Perdana Menteri Dato' Sri Najib di Kuala Lumpur. Wang kertas baru yang di perkenalakan melibatkan wang RM 1, RM 5, RM 10, RM 20  dan RM RM 100. Wang syiling baru yang di perkenalkan pula melibatkan wang5 en, 10 sen, 20 sen dan 50 sen. Ini merupakan kali keempat wang kertas baru di perkenalkan dan kali ketiga wang syiling baru di perkenalkan.


Menurut BNM, wang-wang baru ini di lengkapi ciri-ciri keselmatan yang telah di pertingkatkan sejajar dengan teknologi semasa. Ciri-ciri keselamatan termasuk imej tanda bayang, tingkap pandang telus, potret ter air dengan piksel dan angka, benang keselamatan dengan warna berubah-rubah, benang kanta mikro, tanda pandangtelus dan petak kilat bewarnauntuk memudahkan orang ramai mengenalinya. Wang baru ni juga di katakan 'user friendly' kerana orang kurang daya penglihatan dapat menganalpasti wang baru ini melalui sentuhan


Dengan tema 'Keunikkan Malaysia', wang kertas yang baru ini memaparkan ekspresi tradisional berilhamkan seni dan kraf tangan, keajaiban alam semula jadi, flora dan fauna serta ekonomi.

































Source from utusan,hmetro & bernama

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

Blogdowh is a personal blog in which everything that are written in this blog are based on author personal thought. If there are any writings which were taken from other sources, the author will state the original source of the writings. Any pictures or videos which are found in blogdowh are from author personal sources. Other pictures or videos which are taken from the web or copyrighted will be credited to the original owner.

The author and the owner of blogdowh will not be held responsible for any offensive comments in the comment sections. The author and the owner only responsible for the articles that written under their names only. Interested parties may reproduce or quote materials published in blogdowh with the condition that they are credited to blogdowh

BlogMalaysia.com