Home » » Fact Dowh - 20 Things You Don't Know About Human Body

Fact Dowh - 20 Things You Don't Know About Human Body

Posted by docche | Posted in | Posted on 6:00 PM


Hey u all


Berapa banyak korang tahu pasal diri korang sendiri selain daripada berapa berat badan korang, berapa batang gigi korang yang masih ada, apa makanan yang korang suka dan siapa yang telah berjaya menawan hati korang? Korang tahu ke tak? Okay la, meh aku bagi tahu sebab aku belajar semua ni.


1. Setiap jam, 1 billion sel dalam badan manusia perlu di ganti. Ni normal rate tau, kalau korang hisap rokok, pakai banyak sangat makeup yang kandungan kimia tinggi, lagi la banyak sel korang yang perlu di ganti. Maknanya, lagi cepat la korang kelihatan tua.


2. Mata manusia ni bukan sekadar boleh melihat pelbagai jenis warna malah lebih hebat lagi. Mata manusia boleh membezakan sebanyak 500 warna kelabu.

3. Bila kita dengar bila orang kemalangan je, kita mesti dengar ada yang patah tulang la, betul tak? Tapi sebenarnya, tulang peha manusia adalah lebih kuat dari semen konkrit.

4. Jantung manusia adalah seperti sebuah mesin yang tak pernah berhenti melakukan kerja. Kekuatan jantung manusia ni adalah paling kuat di antara otot-otot lain dalam badan manusia. Jantung manusia apabila mengepam darah boleh memancutkan darah hingga 9 meter jauhnya dalam sekali denyutan.


5. Apabila manusia batuk, kelajuan batuk manusia boleh mencecah kelajuan sebanyak 96.5km sejam.

6. Korang tahu tak saiz mata manusia adalah sama sejak di lahirkan dan tidak akan berubah saiz sehingga manusia itu tua? Tetapi, telinga manusia dan hidung manusia sentiasa membesar dan berubah saiz sehinggala manusia itu mati..

7. Dalam banyak-banyak jenis bulu yang tumbuh di atas badan manusia, janggut merupakan bulu yang paling cepat tumbuh di antara bulu-bulu yang lain. Bukan bulu lain okay. Sekiranya seseorang tidak pernah mencukur janggut nya sepanjang hidup, janggut mereka boleh mencecah sehingga 30 kaki.

8. Bayi walau bagaimana kita buat dia menangis, bayi tersebut tidak akan sesekali menistiskan air mata nya kerana kelenjar air mata bayi hanya akan berfungsi selepas 6-8 minggu kelahiran. So, kalau korang ada adik yang baru lahir, korang try la buar experiment. yang aku tahu korang akan kene marah je la nanti dan korang yang akan menitiskan air mata.

9. Kita tengok cerita CSI bagaimana dia orang menjejaki penjenayah menggunakan cap jari. Tetapi korang tahu tak bahawa setiap manusia juga mempunyai cap lidah yang berbeza dari satu manusia ke manusia yang lain.

10. Kelajuan bersin adalah lebih laju dari kelajuan sebuah motosikal. Setiap kali manusia bersin, kelajuan nya boleh mencecah 100 miles pes hour.

11. Rambut manusia sebenarnya di buat dari bahan yang sama seperti membuat kuku.

12. Dalam satu hari, jantung manusia berdenyut dan mengepam sebanyak lebih kurang 100 000 kali sehari. Oleh itu, sayangi la jantung anda.

13. Ada kajian menyatakan lelaki mati lebih cepat atau awal dari wanita tetapi jantung wanita berdenyut lebih cepat dari lelaki.

14. 85% populasi manusia di dunia boleh menggulungkan lidah. Yang tak boleh tu loser.

15. Setiap manusia mepunyai jumlah darah lebih kurang 4-6 liter. 4-6 liter darah tersebut bergerak di dalam badan manusia sejauh hampir 100 000 km sehari untuk membekalkan oksigen dan juga nutrient kepada tubuh manusia.

16. Korang semua mesti suka kulit korang putih dan cerah kan macam gadis-gadis korea yang comel-comel walaupun tu semua palsu. Apa yang korang tak tahu sebenarnya, kulit yang cerah lebih cepat berkedut dari kulit yang gelap. So, kalau korang taknak pasangan korang  nampak tua, pilih la yang gelap-gelap ye.

17. Bilangan tulang rusuk manusia sebelah kiri dan kanan ialah 12 untuk setiap bahagian. Tetapi antara 20 orang dalam dunia, terdapat seorang yang akan mempunyai bilangan tulang rusuk yang lebih. Ni kerja tuhan, aku pun tak tahu sebab apa.

18. Antara banyak-banyak mimik muka yang selalu di buat oleh manusia, senyum adalah yang paling kerap di lakukan. Aktiviti senyuman ini memerlukan sekitar 5 - 53 otot di sekeliling muka. Dan bermuka masam menggunakan jumlah otot yang hampir sama dengan senyuman. So tiada istilah bermasam muka menggunakan otot yang lebih banyak dari senyum dan korang akan cepat tua kalau bermuka masam.

19. Semua sel-sel manusia yang telah mati kecuali sel kulit akan di keluarkan dari badan melalui urin a.k.a air kencing.

20. Makanan yang di makan oleh manusia mengambil masa 7 saat untuk sampai dari mulut ke perut, mengambil masa 4-8 jam untuk melalui usus kecil dan mengambil masa antara 48-72 jam untuk sampai ke ractum iaitu tempat pengumpulan najis sebelum di keluarkan sebagai tahi.


So, adakah korang dah tahu serba sedikit pasal badan korang? Oleh itu, jagalah badan korang tu elok-elok sebelum korang dah tak dapat nak menikmati lagi badan korang tu.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

Blogdowh is a personal blog in which everything that are written in this blog are based on author personal thought. If there are any writings which were taken from other sources, the author will state the original source of the writings. Any pictures or videos which are found in blogdowh are from author personal sources. Other pictures or videos which are taken from the web or copyrighted will be credited to the original owner.

The author and the owner of blogdowh will not be held responsible for any offensive comments in the comment sections. The author and the owner only responsible for the articles that written under their names only. Interested parties may reproduce or quote materials published in blogdowh with the condition that they are credited to blogdowh